Kesän 2026 Norjan leiri Lofooteilla
Norjan sukellusleiri pidetään 4.7.-11.7.2026 Lofooteilla. Tukikohtanamme on Kabelvåg Svolvaerin vieressä. Tarkemmin Skårungen. Tämä on vanha tuttu paikka, jossa on tehty mittavia uudistuksia. Skårungen sisältää mm. entisen Sandvika campingin, mutta on paljon laajempi. Täältä teemme sukellusreissuja lähikohteille ja hieman kauemmaskin.
Tienoolta löytyy paljon upeita luonto- ja hylkykohteita. Samalla sukelluksella voi esim. sukeltaa upeissa kelppimetsissä krotteja ihastellen ja käydä jopa kolmella hylyllä. Paikalle on ajomatkaa 880 km eli noin 11 tuntia.
Majoitus
Skårungeinsta on varattu majoituspaikka 32 hengelle. Ilmoittautumisen vahvistaminen tapahtuu maksamalla 250€ ennakkomaksun sen jälkeen kun Riikka on vahvistanut että majoituspaikkoja on vielä jäljellä. Ilmoittautuminen tulee tehdä Riikka Hentilälle: sähköisellä postilla riikka hentila gmail com tai WhatsAppilla 0443381857
Seuran varaamaan majoituskiintiöön toivotetaan tervetulleiksi myös kutsuvieraat. Vieraspaikkojen vahvistaminen voidaan kuitenkin tehdä aikaisintaan viikko seuran peruskurssien avovesileirin päättymisen jälkeen, koska ensisijaisesti majoituspaikat on tarkoitettu seuran jäsenille. Mukaan lukien uudet peruskurssilta valmistuneet sukeltajat.
Mökit
Mökkijako ilmoitetaan lähempänä leiriä. Mökkien arvioidut hinnat majoitusvalinnasta riippuen ovat:
12 hengeltä n. 400€/hlö
16 hengeltä n. 500€/hlö
4 hengeltä n. 600€/hlö
Hinta muodostuu sen mukaan missä mökissä majoittuu.
Matkailuajoneuvot
Matkailuvaunuilla tai -autoilla paikalle saapuvien tulee varata omatoimisesti majoituspaikat. Varauksen pääsee tekemään osoitteesta: https://www.skaarungen.no/camping
Matkailuajoneuvoissa majoittuvien on ilmoittauduttava Riikalle yllämainitulla tavalla (kts. ”Majoitus”) jotta voimme varautua riittävästi kompressorikapasiteetin ja venekapasiteetin osalta.
Ilmahuolto
Seura järjestää leiripaikalle paineilmatäytöt. Mukaan otetaan Mariner 250 (bensiinikäyttöinen), Mariner 190 (sähkökäyttöinen) sekä L&W (bensiinikäyttöinen). L&W voidaan ottaa päiväretkikäyttöön tarvittaessa.
Leirimaksu (ei sis. majoitusta)
Kalustoperäkärryn vedosta, veneen kuljetuksesta ym. aiheutuvia kuluja katetaan leirimaksulla. Norjan leirin kalustomaksu on 35 € hinnaston mukainen Norjan leirimaksu, joka peritään sukeltavilta jäseniltä, jos käyttää kompressoria tai venettä (edes yhden kerran).
Vierailevilta (ei-jäseniltä) peritään lisäksi 10€/täyttö säiliökokoon katsomatta. (Hallituksen päätös 10.2.2025)
Nämä hinnat eivät sisällä matkoja tai majoituksia.
Sukelluskohteita
Tässä muutamia lähellä olevia sukelluskohteita.
Oopperaluoto
Lyhyen venematkan päässä oleva luoto, jonka ympärillä on hyvä biosukelluskohde. Nimesimme sen ”Oopperaluodoksi” joskus kauan kauan sitten, koska luoto näyttää hieman Sydneyn Oopperatalolle tietystä suunnasta.
Jos joku löytää täältä (n. 20m syvyydesä) Volkswagenin kaukosäädinavaimet kivikosta, Markku maksaa niistä 2€ löytöpalkkion Ouluun tuotuna.
Henningsvaerin silta
Oikein mainio luontokohde. Lähellä Henningsvaerin ”pittoreski” kylä.
Hattnestunnelen
Hattnesin tunnelin vierestä löytyy useita kuorma-autoja tieltä suistumisen johdosta. Ennen tunnelin valmistusta tie kulki jyrkänteen reunalla.
Siv Aina
Norjalainen rannikkorahtialus MV Siw-Aina upotettiin tahallisesti noin 50 metrin päähän Svolværin sataman aallonmurtajasta.
Alus rakennettiin vuonna 1900 Norjan laivastolle kuljetusalukseksi nimellä KNM Farm. Vuonna 1940 saksalaiset ottivat aluksen haltuunsa, nimesivät sen uudelleen NO 30 Armin ja käyttivät sitä sairaalalaivana.
Sodan jälkeen alus peruskorjattiin ja nimettiin uudelleen useaan otteeseen, ja vuonna 1979 se myytiin viimeiselle omistajalleen. Vuonna 1980 se sai nimekseen Siw-Aina, ja kaksi vuotta myöhemmin se todettiin käyttökelvottomaksi ja upotettiin.
Gudrun Gisladottir
Uudehko 2000 luvun puolella uponnut kalastus alus. Kapteeni aoi humalassa sen karille.
Islantilainen troolari Gudrun Gisladottir ajoi karille Nappstraumenissa 18. kesäkuuta 2002. Seuraavana päivänä vaurioitunutta alusta yritettiin hinata maihin, mutta se upposi Skagenin lounaispuolelle, lähellä Ballstadia Lofooteilla.
Alus, jossa oli suuri määrä öljyä ja kalaa, oli määrätty poistettavaksi, mutta pitkän poliittisen keskustelun jälkeen vain osa öljystä saatiin pelastettua. Islantilainen Fæsti HF -yhtiö sai 200 miljoonaa kruunua korvausta aluksen menetyksestä. Gudrun Gisladottirin hylky lepää kölillään kallistuneena oikealle 27–40 metrin syvyydessä. Hylyn luokse pääsemiseksi tarvitaan vene.
Leirin ranta
Leirintäalueen yhteydessä on Gurinahola, josta on usein päässyt veteen. Tätä rantaa tosin on muokattu vuosien varrella ja kovan tuulen yhteydessä siitä ei pääse, sillä rannassa on noin 10m kiipeäminen pystysuunnassa.
Tekniikkasukellus
Kaasujen, boosterin yms. saatavuuden osalta tiedotetaan lähemmin leiriä. Alustavan tiedon mukaan Nitrox ja O2-täytöt pyritään järjestämään jäsenille. Ehkä myös Helium ja Argon.
Veneet
Tämä tarkentuu lähemmin leiriä. Ennakkotiedon mukaan mukana olisi ainakin ”Musti”.
Kaluston kuljetus
Kuljetukset tarkentuvat myöhemmin.
Kärryjen ja veneiden pakkausaikataulu tarkentuu myöhemmin.
Lisätiedot
Täältä löytyy yleistä tietoa Norjassa reissaamisesta.
Tähän web sivulle tulee lisätietoa asioiden tarkentuessa. Lisäksi tiedotusta hoidetaan seuran muiden tiedotuskanavien kautta.