Victoria – Tietoja kippareille

Victorian tietoja

Tehtävälista

  • Päätankkien välissä oleva yhdysputki on vaihdettava. Sijaitsee veneen perällä lähellä varastolaatikon etureunaa pilssissä.
  • Pintamaalaus. Joka vuosi löytyy maalattavaa.
  • Ikkunoiden reunojen alkavan korroosion poisto ja kiinnityskumilistojen uusiminen.
  • Takarungon pohjan puhdistus pintaruosteesta & maalaus
  • Moottorin äänieristyksen parannusta

Varaosatietoa

Oheen on listattu muistin virkistämiseksi Victorian tarvitsemia varaosia, jotta merkit ja mallit jäävät perimätietona ylös muillekin, kuin asiaan vihkiytyneille.

Moottori

Victorian moottorista on hieman epävarmaa tietoa. Varmaa on, että iskutilavuus on 365 kuutiotuumaa (6.0 litraa tai 5.95 litraa, pyöristystarkkuudesta riippuen). Tämä löytyy selkeästi stanssattuna lohkon kyljestä takimmaisen sylinterin läheltä. Pannu on ehkä Ford Custom tai sitten uudempi Ford Cargo. Jos se on Ford Cargo, se lienee Dover 7AA-365CU IN. Jos se on vanhempi Ford custom, se on malliltaan todennäköisimmin 2713E (erikseen tilattuna kallistuksella tai sitten myöhemmin öljypohjan vaihdolla kallistettu). Jos se olisi 2707E, 2708E tai 2709E, iskutilavuus olisi väärä.

Kyseessä on siis Fordin kallistettu kone, sylinterit eivät ole pystyssä. Huoltokirja hollanniksi Ford 2710 series moottoreille ja omistaja opas Lehman merimoottorille englanniksi. Näistä löytyy huolto-ohjeita, säätöarvoja ja koneen osien rakennepiirrustuksia osanumeroineen.

Ruorikulmamittarin anturin kumiremmi (O-rengas)

30.5.2023 Tomi W:n mittaamana:
45cm kokonaismitta eli 14.3cm halkaisija 6.5mm paksuus

Ei ole aivan sadasosamillin tarkkaa. Pääasia, että peräsinakselin ja anturin rullat pyörivät samaan tahtiin ja anturin laakerit eivät kärsi.

Venttiilikopan tiiviste
Ford 2703E-6584.03218 (lisäksi kynällä merkitty: 1762293)
Öljynsuodatin
Motocraft EFL30 (1540787) tai M-Filter MO 124
Polttoainesuodattimet (2kpl)
Motocraft EFG3 (1635103) tai M-Filter MP 409
Lämpömittarin anturi
Anturin (kartio)kierre on 1/8″-27 NPT.
26.6.2014 asennettu anturi on Maritimin 120 celciusasteen anturi tuotenumeroltaan 9514700519. Sen parina mittarina on Maritimin ”Wema” -merkkinen 120 asteen mittari tuotenumeroltaan 9514700498.
Maali
Vaalea kerman värinen maali on väriltään F392 ”Kaakaovoi”. Lisäksi Victoriassa on sinistä sekä mustaa maalia. Suositellaan käytettäväksi korrosiota estävää rautaveneisiin tarkoitettua maalia. (Saa maalikaupoista, ei rautakaupoista.)
Korroosionkestävää maalia on hankittu ainakin ”Huippumaali Oy:sta”, Temmeksentieltä Oulusta.
Huoltohistoriaa
Kesällä 2025 uusittiin etukajuutan kaikki pinnat. Ohjaushytistä maalattiin katto ja seinät sekä uusittiin ja/tai lakattiin kojelaudan ja otsapanelin puupinnat. Vessaan hankittiin uusi Porta-Potti. Kaikki sisävalaistukset vaihdettiin LED nauhoihin. Mastoon asennettiin työvalot etu- ja takakannelle. Otsapaneliin asennettiin uusi kuuden kytkimen sähkökytkinpaneli. Jäähdytysjärjestelmän juoruputki uusittiin. (Värjäytyy punaiseksi ajan saatossa jäähdytysnesteen väriaineesta.)
Asennettiin kahvat etukajuttaan kulkemisen helpottamiseksi.
Kesällä 2022 uusittiin päätankkien ja varatankin välinen yhdysputki. Päätankkien välissä oleva yhdysputki ruumalaatikon takapuolella on uusimatta ja kaipaa uusimista.
Kesällä 2021 uusittiin peräsinakselin läpivienti ja peräsimen ”vannasputki”.
Keväällä 2019 vaihdettiin moottoriöljyt ja öljynsuodatin. Potkuriakselin on myös rasvattu. Vaihteistoöljy on tarkistettu.
Keväällä 2017 maalattiin ulkopuolinen sininen (vedenpinnan yläpuolinen) osa sekä vesirajan tuntumassa oleva valkoinen raita.
Keväällä 2016 vaihdettiin moottoriöljyt, öljynsuodatin ja molemmat polttoainesuodattimet.
Kesällä 2015 hiottiin ja maalattiin pohjan musta osa kaksikomponenttimaalilla. Sininen osa kaipaa myös uutta maalia.
Alkukesästä 2014 poistettiin ruostetta ja pohjamaalattiin ja maalattiin peräkannen osia, peräpeilin osia sekä keulakannen ankkurilaatikon reunoja.
24.6.2014 vaihdettiin pohjajäähdytyslevyn ja paisuntasäiliön välinen jäähdytysvesiletku. Letkun reittiä muutettiin siten, että se ei makaa pilssin pohjassa mahdollisessa öljypitoisessa vesikylvyssä. Pilssiin ei pitäisi vuotaa yhtään öljyä, mutta aikanaan sinne on päässyt moottoriöljyä suodattimen tiivisteen raosta ja tämä öljy oli haurastuttanut vanhaa vesiletkua. Samassa yhteydessä vaihdettiin epäluotettava lämpömittari, sen lämpöanturi sekä näiden välinen sähkökaapeli.
Keväällä 2012 uusittiin potkurin kiinnitusmutteri ja vaihdettiin öljyt moottoriin.
Vuonna 2012 vaihdettiin kannentiiviste jäähdytysjärjestelmään vuotaneiden kaasujen takia. Tällöin kansi todettiin moottorikoneistamossa suoraksi. Tämän jälkeen jäähdytysnesteeseen ei enää muodostunut höyrykuplaa.