Päivitys kalustotiedotteeseen

Sisältö

  1. Pikku-Alkin on korjattu
  2. Ylipainevaara oli väärä hälytys
  3. Kalustoinfo oli suosittu

Pikku-Alkin on korjattu

Pieni sähkömoottori-Alkin on nyt korjattu. Havaittuja vikoja oli hidas tuotto, vuotoa täyttöpäästä ja toisen vaiheen ylipaineventtiilin vuoto.

Täyttöpää korjaantui normaaleilla huoltokiteillä, mutta niistä löytynyt messinkinen aluslevy juuttui sisälle niin lujasti, että en usko että tätä täyttöpäätä kannattaa enää huoltaa. Se toimii nyt, mutta jatkoa varten tilaamme kokonaan uuden täyttöpään.

Kompressorin kolmannen sylinterin kansi käytettiin auki ja etsittiin vikaa toisen vaiheen ylipaineventtiilin avautumiseen. Varsinaisesti mitään rikkinäistä ei löytynyt, o-rengasta lukuunottamatta, mutta puhdistimme venttiilit, että kaasun pitäisi nyt kulkea paremmin.

Tarkempi analyysi paljasti, että toisen vaiheen ylipaineventtiili alkaa vuotaa vasta 250 bar paineen lähestyessä. Tämä on ihan riittävä paine, koska kompressorissa on vain 200 bar täyttöpää.

Viimeisen vaiheen ylipaineventtiiliä päätettiin laskea, ja nyt kompressorin maksimi paine jää noin 270 bar luokse.

Tällä kompressorilla täyttäessä kannattaa silti täyttö lopettaa ennen, kuin ylipaineventtiili avautuu.

Korjaustoimien jälkeen mittasimme täyttänopeutta ja se osoittautui olevan luokkaa 80l/min, eli kompressori on nyt ehyt.

Ylipainevaara oli väärä hälytys

Woikoskelta ei ole saatavissa 300 bar happisäiliötä, eli kyseessä on vain 300 bar säiliö, jossa on 200 bar venttiili ja se täytetään ja myydään 200 bar paineisena.

Eli toisin sanoen, seuralla ei ole nyt kalustoa, että joku voisi vahingossa kytkeä 300 bar varastosäiliön 200 bar säiliöön. Tältä osin siis ei ole vaaraa.

Kalustoinfo oli suosittu

Tänään pidetty kalustoinfo oli yllättävän suosittu. Joku arvioi kävijöitä olleen noin 40.

Mikäli et päässyt paikalle, niin kompressoriperehdytystä voidaan järjestää myöhemmin uudestaan.

 – Kalustovastaava